10 april 2011

Statusuppdatering

Kroppen är ju faktiskt helt otrolig.
I början på graviditeten var jag sugen på rostat bröd med smör (lättsmält när man mår illa på morgonen).
Riktigt kallt vatten var jag alltid tvungen att ha i väskan (mot illamående och för att kompensera allt man svettas).
Under en lång period har jag varit sugen på röd paprika (c-vitaminrikt).
Sista tiden har jag behövt Coca-cola vissa dagar (sockret har hjälpt mot den allra värsta tröttheten).
Nu dricker jag mycket hemmagjort bubbelvatten (mot denna hemska halsbränna).
Jag är väldigt sugen på bananer just den här perioden (kolhydrater inför förlossningen.)
Under hela graviditeten har jag haft sug efter frukt; ananas, mango, jordgubbar, fuji-äpplen, galia-melon, apelsiner, vindruvor (säkert för att jag inte åt så mycket frukt tidigare).

Alla dessa cravings har skett omedvetet, jag har inte läst mig till att man "behöver" något speciellt under speciella perioder. Jag har helt enkelt lyssnat på kroppen och dess behov.
Tur att min kropp inte behövde chips och gräddtårta :)

Lite siffror:
Jag är i vecka 36 (35+0)
Väger 77.7 (dvs +11 kg ungefär)
107 cm runt midjan
Blodtrycket något högre nu (110/70)
Järnvärdet var rätt högt, 125 (jag trodde det skulle vara superlågt)
Järndepåerna däremot ligger på 7 (katastroflågt, men barnmorskan filar på en plan)
Hjärtljuden låg på 136

Nu är jag heltidssjukskriven pga att höfterna nästintill lagt av plus det låga järndepåvärdet som gjort det omöjligt att jobba (eller överhuvudtaget hålla sig vaken).
Så nu fyller jag mina dagar med max 1 grej, helst mitt på dagen. Sjukgymnastbesök, barnmorskan, läkaren, gravidmassage (på tisdag, oj vad jag längtar).
I övrigt vankar jag på här hemma, kikar på serier, klappar katterna och försöker stilla min konstanta hunger..
Katterna bor kvar här till den 27/4 (då flyttar dom till Gustav och Jessica ett tag), så innan det vill jag inte börja pula och fixa med spjälsängen och bebiskläder pga katthår. Tur det, då har jag ju nått att dona med sista veckorna också :)
Mamma kommer på besök den 29 april, då ska vi fixa till hyllor och lådor, bädda och ordna. Och städa, byta gardiner och putsa fönster. Och äta pizza :)

Enligt mina iphone-appar är det 34 dagar kvar. Det är sjukt lång tid i mina ögon, jag är liksom redo nu! Bring it on, jag vill föda, jag vill bestiga mänsklighetens Mount Everest. Jag är så taggad!!

Fråga mig igen om 33 dagar så ska vi se om jag är lika peppad på att "skita ut en soffgrupp" som Babben Larsson sa...

Jo, bara så ni vet!
Däromkring när det är dax kommer jag inte svara på frågor som dessa; "har du inte fött än?", "är inte bebisen här snart?", "är det jobbigt med alla frågor om när barnet kommer?".
Sms, mail och telefonsamtal av denna karaktär kan ni bespara mig, jag kommer ändå inte svara. Med tanke på hur informativt samhälle vi lever i (mobiltelefoner, Facebook, bloggar) så ska ni se att ni får reda på när pyret tittat ut. Om inte annat ni som bor i Piteåtrakten, där fungerar ju djungeltelegrafen alldeles utmärkt :)
Har ni däremot råd och tips om aktiviteter som får tiden att gå snabbare är dessa mer än välkomna! Min främsta idé hittills är att införskaffa en Rubiks kub, lära mig räkna fraktaler och lösa jävulskapet på under 5 minuter. Lycka till mig ;) Bebisen kommer komma ut i ren förskräckelse inför härdsmälta i min hjärna.

Nej, måste gå, kylskåpet ropar på mig!

Inga kommentarer: