04 april 2011

Den som väntar...

Den här veckan blir min sista på jobbet. En del pappersarbete, utvärderingar av handlingsplan och lokal arbetsplan. Ikväll blir mitt sista APT-möte. På torsdag ska jag och mitt resursbarn gå till biblioteket och läsa monsterböcker och äta bullar, som en liten avslutning. Så han förstår att jag slutar pga bebis, inte pga att han gjort något fel.
Så fredag blir min sista dag, tänkte bjuda på muffins.
Jag har svårt för avslut, så jag funderar inte så mycket över det. Jag tar verkligheten nästa vecka, när den kommer och boxar mig i ansiktet.

Nu är jag verkligen höggravid, med alla möjliga tillhörande krämpor. Massiv kissnödighet, främst nattetid. Halsbränna (typiskt när jag är så sugen på röd paprika). Svettningar, vilket resulterar i konstant törst. Yrsel (pga lågt blodtryck, 90/70). Jag är stor och klumpig, jag spiller och dräller överallt. Christofer har utfärdat förbud för mig att äta i soffan, för han måste hela tiden springa efter trasa. Jag är fumlig, tappar saker mest hela tiden, sen är det så förjävla långt ner när man ska plocka upp det.
Men mest av allt är jag trött. Huvudstupa, oresonligt, fullkomligt utmattad. Jag ska och ta fyra prover idag, men min egen teori är att mitt järnvärde sjunkit drastiskt, och jag har ju som tidigare känt inga järndepåer (reserver) till hjälp. Av Niferex, Hemofer och Blutsaft får jag konstigt i magen vilket triggar min migrän, och i och med att jag inte kan ta någon migränmedicin så blir det outhärdligt. Att slippa ha migrän vinner över konstant trötthet alla dagar i veckan.

Men jag är vid gott mod, allt sånthär hör liksom till och jag skulle känna mig konstig om jag mådde prima liv. Gravidkrämpor gör att man känner sig som en i (blivande mamma-)gänget.

Idag är det 40 dagar kvar till beräknat BF (barnafödande). Som mest får man gå 14 dagar över tiden (i Stockholms län), sen blir man igångsatt.
När man är 37+0 räknas barnet som fullgånget (jag är 34+0 idag.
Så mellan tummen och pekfingret så bör barnet komma om 21-54 dagar. Bra spann, speciellt för någon med så bra tålamod som jag :)

Jaja, det är bara att vänta då!


1 kommentar:

Vissla sa...

Hoppas allt löser sig nu när du blir ledig, det gäller att vila så att dina krafter återvänder. Kommer du ihåg vad jag skrev om mörka torkade aprikoser från hälsokost. Det är ett lätt sätt att få högre järnvärde. Prova gärna! //Helena