28 mars 2009

Livet är lite mer komplicerat utan nagelsax

Ja ni, igår jobbade jag första kvällen i restaurangdelen (torsdagen var ett specialsällskap i en annan lokal). Det var kul.

Underbart kassa/bong-system, helt enkelt perfekt. Smarta lösningar, aldrig komunikationsfel mellan servering-bar-kök.
Baren är helt stört bra, tre supersköna bartenders och en galen lista på drinkar. Det tar lite tid att få sin beställning, men drinkarna är otroligt välgjorda och schyssta! Rekomenderas verkligen.
Trevlig personal, härligt gäng. Bra arbetstider, alltid personalmat (och tid att äta den), bra lön och dricks.


Men ju längre kvällen gick insåg jag... det är inte Bryggargatan.
Och, utan att säga för mycket, jag har aldrig serverat carpaccio på icke matchande tallrikar till samma sällskap. Den inre servitrisen inom mig grät. Inga torkade kanter, inga mat- eller vinpresentationer, inget av det jag är van.

Okej, min syn på mat och restauranger är kanske lite vriden och partisk, och såklart har man olika krav, erfarenheter och målsättningar, men jag är så otroligt inställd på att ha gäster som frågar, undrar, intresserar sig, där mat och vin står i centrum för upplevelsen. Krav på kvalitet, min roll som servitris är att presentera, sälja och övertyga gästen om hur bra maten och drycken är. Kan jag inte stå för matens nivå och kvalitet, kan jag heller inte sälja den.
Det är som på tv-shop, där står överexalterade, superhurtiga människor och säljer skräp som de själva aldrig skulle använda.

Okej, så farligt är det inte. Det är okej. Köket lagar efter gästens förväntningar och krav; har gästen inga krav behöver maten heller inte vara tiptop.
Som när vi går på pizzeria, då är det ingen som tycker att det är konstigt att läsken serveras i plastglas, att kaffet smakar rävgift och att man plockar bort sin egen tallrik på bricka. Inga krav.
Såklart är priset annorlunda på en pizzeria, men ändå, rent principiellt, vad måste det kosta för att man ska bry sig lite om smak, service och upplevelse?

Jag är glad att jag ska till Piteå och Bryggargatan i sommar, jag ska servera gäster med superhöga krav, och jag ska servera arslet av mig! Fine dining-servitrisen i mig längtar dit :)

Inga kommentarer: