10 februari 2009

Skandal!

Igår hade C riktigt ont i magen, det har han haft länge, redan i USA. Men igår blev det jätteont, hela magen svällde upp och han hade ont vid naveln.
Jag ringde södersjukhuset och pratade med en sjuksköterska, hon rekomenderade starkt att vi skulle åka in, helst med taxi för det kunde vara bråttom (blindtarmen).
Vi bor på gångavstånd så vi promenerade.

Väl där betalade han 300 kr, vi satte oss i väntrummet. Tog drygt 1,5 timme, sen fick han komma in till provtagning. Vid den här tiden hade hans mage blivit mycket bättre, han hade ingen feber och ingen uppblåshet längre.
Sköterskorna kollade på honom, klämde och tog prover, sen fick vi gå vidare till "läkarväntrummet" för att invänta läkare. Sköterskan sa att det kunde ta lite tid för de hade många patienter.

Vi sätter oss i ett smockat väntrum, det ligger folk i sängar överallt i korridoren. När vi sätter oss så pratar en tant med en man, om en kvinna som hade brutit benet och legat i korridoren med öppet sår. Hon hade fått vänta sju och en halv timme för DE HADE GLÖMT BORT HENNE!
Skandalöst. Tanten sa till mannen att hon också var uppe i sju timmars väntetid. Klockan var vid det här laget kvart över ett. Väntat på vård sen middagstid. Det är så absurt att jag inte trodde henne.

På en tv-skärm i väntrummet rullade det info, att akutvården endast var till för svårt sjuka, att man skulle söka sig till vårdcentralen om man hade lindriga skador. Sen så kommer det en skärm med väntetiderna för de 3 senast omhändetagna patienterna; 7:29, 4:54, 7:54. Nästa skärm visat medelväntetiden för de fem senaste patienterna, 7: 17.
Sju timmar och sjutton jävla minuter!

Vi gick direkt. Christofer mådde bättre, för bra för att vänta sju timmar. På vägen ut såg jag en väldigt pytteliten, väldigt skröplig tant i 95-årsåldern som låg och blödde i huvudet. Mitt i korridoren låg hon, utan någon med sig. Bara ensam, väntandes i sådär 6-7 timmar.

Jag är chockad. Jag skäms över att ha skrytit om Sveriges sjukvård. Det där är inte vård, det är plågeri. Vi såg en kvinna (som vi misstänkte höll på att få missfall, eller det var något fel med hennes bäbis i magen iaf) som fick sitta och vänta som alla andra. Så förbannat skandalöst, jag saknar ord.

Hur kan man skära ner på sjukvård? Hur är det möjligt?
Okej, jag förstår att man drar in lite på skolmatskostnader och vägombyggnationer, men hur fan har man mage att skära ner på sjukvård? Det borde vara olagligt, det ska vara mot lagen att snåla inom vården, speciellt den akuta!
Hur kan vi tolerera det här?!

Okej, Christofers fall var kanske inte akut, det hade ju gått över det mesta, vi hade kunnat åka in till vårdcentralen dagen efter, men ändå. Det hade kunna vara en brusten blindtarm!
De gånger jag suttit på akuten i Piteå har det oftast varit för urinvägsinfektion och att jag behövt penecillin på kvällstid. Hur länge hade jag inte fått sitta om jag varit här, jag hade ju knappast blivit klassad som akutfall? I Piteå har jag väl som mest suttit typ 1 ½ timme, då hade det kommit in en ambulans på akuten, så man förstår ju då...

Min fråga kvarstår;
vad fan är det som är positivt med den här staden?

Än så länge, inget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jepp, sjukvården i sveriges storstäder är inget att skryta om, satt själv 8h på capio access akuten i göteborg innan jag fick min fot röntgad. här i oslo bad läkarn om ursäkt för den långa väntetiden då jag suttit 45min och hon berättade att dagen innan hade de varit kaos då folk hade fått vänta 1½ timme på vård, hon trodde inte på mig då jag berättade om just capio access.

men men, nedskärningarna inom sjukvård, äldreomsorg och skolan är ett billigt pris vi får betala för att få vara med i de fantastiska EU.

hoppas allt är bra med er och lubbes mage=)

Anonym sa...

Hej!
Hittade denna blogg när jag sökte på event management! Funderar själv också på att söka utbildningen i Varberg. Har Varit sugen i snart ett år, men nu känner jag mig redo för att sätta mig i skolbänken igen!:) Var bara kul att läsa om en till norrlänning som också kanske ska söka!:)

Anonym sa...

Bra med Stockholm: Billig öl på Carmen.

Sen var det lite begränsat :P.