17 januari 2009

Kulturchock

Idag har vi vartit i Märsta och träffat Christofers lumpar/barndomskompis Rodhe.
Åkte runt lite i gangster-Märsta, åkte och tittade på socitets-Sigtuna, som ligger typ 10 min ifrån varandra.
Det är helt stört, det är två helt skilda världar!
Husen i Sigtuna är typ överflådiga lyxvillor för flera flera miljoner med pool och Porschar parkerade utanför.

Rodhe, som bor i Märsta, berättade om våld och droger, gängbråk och människor som har pistol med sig på krogen. Misshandel är lika vanligt som, ja, vad som helst. Att andas typ.
Människor är ute efter bråk, och hittar på de mest patetiska anledningarna för att få nita någon. "Du bor granne med killen vars kusin slog min brorsas kompis, du ska fan ha spö!"

Och några minuter därifårn ligger miljonkåkarna och kungens gamla skola, några som bor granne med Rodhes bekanta hade ett eget privat plan ståendes på tomten.
Man förundras...

Det slår mig väldigt tydligt hur blåögd jag verkligen är. Slagsmål och droger, sånt har jag aldrig sett, och har man inte sett det då finns det inte. Piteå var, som jag förstått det, för något år sedan Norrlands drogtätaste stad. Det förnekar jag till graven.
Man har verkligen levt i en skyddad bubbla där inget hemskt nångång hänt.
Det var jättetragiskt för mig när min gammelmormor dog av ålderdom, knappt 95 år gammal. Då hade jag aldrig varit med om något värre, ingen hade nånsin dött som jag känt och jag hade aldrig varit på begravning.
Det finns så mycket som skulle kunnat ha hänt en och i ens omgivning. Sjukdom, självmord, droger, misshandel, våldtäkter, alkoholmissbruk, skilsmässor, dödsfall, vräkning, mobbning, olyckor. Ni förstår, sånt som kan hända och faktiskt händer gemeneman.
Nepp, inte mig, jag har vadat mig fram genom gräddfilen ändå ut till vuxen ålder.

Därför blir ett besök i Märsta för mig som ett besök i ett annat land, med andra sortes människor och en helt annan kultur.
Intressant, men samtidigt lite skrämmande.

Jaja, nog om det. Vi kom hem för ett litet tag sen, ska kanske kika lite på tv och äta lite kanelknäcke. Kanelknäcke är så vansinnigt gott. Jag tror jag är beroende :)

Inga kommentarer: