23 januari 2009

Event

Jag måste strukturera upp lite grejer från några hemsider, tänkte att jag lika gärna kan göra det här så kanske ni kan komentera mitt resonemang. Det gäller utbildning, eventutbildningen jag (förhoppningsvis) ska gå till hösten.
Den finns på lite olika ställen, och alla har sina för- och nackdelar.

  • Landskrona, Eventkoordinator, 2 år, KY-utbildning
  • Varberg, Event Management, 2 år, högskoleutbildning
  • Kungälv, Projektledning inom Mötesindustrin, 2 år, KY
  • Göteborg, Event Marketing och evenemangsledning, 2 år, KY
  • Åre, Eventproducent, 1 år, KY
  • Piteå, Upplevelseproduktion, 3 år, högskoleutbildning
  • Stockholm, Projektledning inom informationsteknik- och medieproduktion, 2 år, KY
  • Nyköping, Evenemang och Projektledning, 2 år, KY

Så, det var väl inte så många? ;)
Alla är väl bra på sitt sätt. Tror dock att Stockholmsutbildningen går bort, den är lite off faktiskt. Likaså Landskrona, jag vill inte bo i Skåne. Den i Åre hade jag valt bort om den varit 2 år (inte så intresserad av att bo i fjällen), men nu är den bara 1 år, dvs smidig och bra. Hmm...
Den som lockar absolut mest är den i Varberg, den har jag kikat på i flera år..

Hör här, det här är hämtat från hemsidan till Event Management i Varberg:
"Som event manager planerar du och leder upplevelsehändelser från idé till genomförande."

Klockrent! :)


Kommentarer? Åsikter? Tankar?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Om du studerar i Piteå kan du jobba extra på en ganska trevlig restaurang... ;)

Nej allvarligt, om man ska se till fördelarna för dig att studera i din hemstad så handlar det väl främst om det kontaktnät du redan har sedan tidigare som med din valda inriktning kan vara av stor betydelse både under studietiden men också om du tänker jobb framåt. Och du verkar ju gärna vilja hitåt sen.

Dessutom tror jag att det kan vara trevligt att uppleva sin hemstad som student då det blir ett annat sorts liv med massa nytt folk och trevliga studentarrangemang som vi "vanliga" Piteåbor aldrig får vara med på.

Tror också att utbildningen i Piteå börjar få ganska bra rykte.

Nackdelen är väl då att du inte får testa att bo en längre tid i en annan stad och att Piteåutbildningen är 3 år...

Jenny sa...

Hej Hanna!

Nu tänker jag slå ett slag för utbildningen i Landskrona: Har ju själv gått en 2-årig KY-utbildning, och jag har UTESLUTANDE positiva erfarenheter. Fördelen med en sån utbildning är att den tagits fram i samarbete med arbetslivet och man har jättebra möjligheter att knyta en massa affärskontakter eftersom man dels har föreläsare som jobbar med precis såna saker man är intresserad av, utbildningen består av "skarpa lägen" plus att man har en massa praktik (1/3 av hela studietiden) där man kan få in en fot på en framtida arbetsplats. KY är det bästa!

Så avskriv det inte bara för att det ligger i Skåne, se det som en erfarenhet, och en möjlighet att se nåt annat av vårt land, som du annars aldrig skulle ha sett.

När jag kom till Leksand var det enda jag visste om orten att de hade ett hockeylag. That's it. Det blev den bästa tiden i mitt liv, hittills.

Så mitt råd är att våga! Jag läste om utbildningen i Landskrona på Tech Futurums hemsida och den verkar jättebra tycker jag.

Sen måste du ju känna efter själv. Och är det så att du kollat på utbildningen i Varberg i flera år kanske det är den du ska gå? Men bara för att du tittat på den i flera år behöver det inte betyda att det är den bästa.

En parentes är att skolan i Varberg ligger precis mitt emot det hotell som jag brukar bo på när jag är i Varberg :)

Lycka till vännen!

Anonym sa...

Kolla in www.eventmanagement.nu där har jag för mig att Event studenter från Varberg har lagt upp något projekt ... ta även kontakt med Louise Karlsing på Campus Varberg, hon är ansvarig för samordningen med Högskolan i Borås ... hon finns på telefon 0340-69 74 07 eller louise.karlsing@campus.varberg.se

Anonym sa...

jadu. Om du väler bort pite utbildningen, så tycker jag def. Varberg. Då kan vi ju hälsa på när vi far hem till falkenberg =) Nåt sånt kan ni ju inte missa!

Anonym sa...

Hej!

Jag funderar också på den utbildningen i varberg.. Men har hört att KY utbildningar är bäst så funderar även på den i kungälv.. Men är det samma sak? Vad är det som skiljer? Det kanske är samma sak men heter inte riktigt samma sak bara.

mvh Sara

Anonym sa...

Tjena!

Såg att ni har vilda diskussioner om Event utbildningar av olika slag... =P

Jag är själv inne på att börja studera till hösten och jag tror att det kommer att bli Event Management i Varberg. Såg att Sara undra vad skillnaden på Ky och högskola är rent praktiskt. På vissa högskolor har man ingen eller en kortare tids praktik jämfört med Ky. Jag vet dock att denna utbildningen innehåller mycket praktik och jag tror defenitivt att man får minst lika bra chanser att "nätverka" med omvärlden, trots att det ej är en KY. Sen har ju en högskoleutbildning mer "status" när du ska söka jobb. Campus varbergs verkar också vara en schyst skola elelr vad tror ni andra? Skriva gärna inlägg, åsikter om de olika utbildningarna etc. / B

Sandra sa...

Hejsan!

Vad roligt att du funderar över event i Varberg!
Själv börjar jag andra året på just den utbildningen i höst, och jag rekomenderar den starkt!
Underbarare läge på skola och mer inspirerande lärare får man faktiskt leta efter.
Sedan är det ju så att en högskole utbildning faktiskt slår högre i CV:t än en KY!

Hoppas du sökte in till Varberg, så kanske jag blir din fadder i höst! ;)

Ha en kanon kväll!
/Sandra

Johanna sa...

Tjena tjejen!

Jag pluggar event marketing och evenemangsledning i Göteborg, och kan garantera att det är den bästa eventutbildningen i Sverige. Det är inte min egna åsikt utan något jag hela tiden får höra från både lärare och eventmänniskor utifrån som har stor erfarenhet från både bransch och utbildning.

Har du några frågor får du gärna höra av dig så ska jag försöka besvara dem så gott det går.

Kram Johanna

www.johannanylen.se

Linnea F sa...

Hejsan!
Är superintresserad av att läsa utbildningen i Varberg. Ser att detta inlägget är från 2009, så färför tänkte jag fråga om du började plugga evenemangsproduktion? Och isåfall, hur utbildningen var/är?

Ha det så bra!
Linnea

Hanna sa...

Hej Linnea.
Jag hoppade aldrig på event-tåget. Kan hända att det blir senare i livet, det är något jag brinner för och jag verkligen vill göra. Dock funkar det inte i mitt liv just nu, men jag kan varmt rekommendera YH-utbildningar :)
/Hanna