22 oktober 2008

Min drömdator

Jag är på jakt efter en dator. Jag har några krav: den ska vara liten, nätt, man ska kunna skriva och surfa på den. Den ska vara så lätt och liten att den ska rymmas i en vanlig handväska. Behöver inte ha superbra ljud eller kunna se film på, en jobbdator, studentdator.


Jag har hittat mina drömmars dator.
Acer Aspire One A150. 1GB ram, 120GB hårddisk, Windows XP Home, Office-paketet.

(här är datorn jämfört med storleken på en vanlig laptop)

Jag behöver inget mer utrymme än 120GB, har jag berättat at jag köpt en extern hårddisk? Den är gullig, den har samma mått som ett pass, är ca 1 cm tjock ock rymmer 250GB. Såhär ser den ut, fast min är svart. Liten, smidig, superbra.






Det bästa med datorn (förutom att den väger mindre än 1 kg) är att den kostar 3500,-.
Den är underbar! Den har tillochmed inbyggd webkamera, perfect.


Lilla kruxet är att den inte har någon CD-enhet, men använder man verkligen den så mycket? Äh, det går köpa externa cd-romenheter också, hittade en för typ 400 kr.
Jag har kollat runt lite, och sådanna här Netbooks (som jag förstått kallas de så) finns sällan med CD-enhet, och de som har det inbyggt kostar från 21000,-.
Kan inte komma på att jag använder CD egentligen alls, är inte USB-minnet den nya CD-skivan?

Ja, en sån här får det bli!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är noob Hanna, jag har kirrat så jag har 2,5 TB (terrabyte) diskutrymme nu.. Suck on that ^^!

Andreas Ölund sa...

Acer One är skitnajs! Sitter faktiskt å väntar på:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90882

Hoppas bara att den inte stannar i Ånge allt för länge! ;)

Anonym sa...

Hej, jag har försökt att skicka priser på datorer men, jag har haft mycket att stå i här i Vilnius, jag hoppas att det inte är för sent för att nu så lämnar jag Vilnius på Söndag, p.g.a kontraktet bröts av klienten lite plötsligt än vi väntade oss, skulle ha pågått till jul, så nu ut och jaga något nytt/Pappa A