16 juni 2011

Sista bulan




Man är ju såklart inte tillbaka där man startade, och även den vikten var ju för mkt, men lite har försvunnit.
Minns inte riktigt vad jag vägde sista dagarna innan förlossningen men jag vill minnas att det var 80,2 som högst och nu, 4 veckor efter förlossningen ligger vikten på 71,2. 9 kilo har försvunnit och helst skulle väl 9 till behöva försvinna. Iaf om man ska gå efter BMI, för att få 20 i BMI bör jag väga 55, för att få 22 ska jag väga 60.
Men det får ta den tid det tar, det tog ju 286 dagar att komma upp till 80 kilo så nån vecka till har jag väl på mig ;)
Jag skyndar långsamt. Enda träningen är promenader med vagnen, men jag går i rask takt, gärna i backar så det bränner lite. Försöker att äta ordentligt (fast äta över huvudtaget är rätt svårt ibland) och dricker massa vatten. För att hjälpa hyn och håret som är helt åt helvete just nu tar jag en multivitamin kvinna och en omega-3-kapsel varje dag.

Längtar så tills den här lilla degiga biten längst ner på magen är borta.. Missklädsam och osmickrande är vad den är.

Läser en fantastisk bok som heter "Växa och upptäcka världen" som handlar om första året i ett barns liv och de faser och utvecklingsperioder de går igenom. När jag läser om den första "orosperioden" som inträffar kring den 5:e veckan (som hon faktiskt är i i och med att hon var "klar" redan den 14 maj) så står det om en klängighet och ett gnäll som man inte märkt av tidigare, och det stämmer verkligen! Vilken otrolig bok, som förklarar vad som händer och varför, och ger små tips om hur man ska hantera det. Hade jag inte läst boken hade jag nog starkt betvivlat mig själv och min förmåga, för det är som ett helt nytt barn! Hon är inte lik sig alls, men när jag läser om fasen, vad man kan göra för att hjälpa henne genom den och att veta att det går över är en otrolig hjälp.
Ni lär säkert höra talas om många faser framöver :)

Imorgon ska jag och Vilma träffa våra BB-kompisar Lisa och Nova, kul kul! :)

Inga kommentarer: