23 februari 2010

Sushi

Sen några månader tillbaka har jag haft rejäla sushicravings. Jag har ätit sushi i mängder, det är så otroligt gott!
Jag hade precis likadana sushisug när vi bodde i New York, och nu är dom tillbaka.
Det finns ett sushiställe här i Finntorp som heter Tosa Sushi, och ett annat i Forum Nacka som också är grymt schysst.

Hur som helst, trots det fenomenala utbudet, så har jag gjort egen sushi idag, bara för skojs skull. Det tog tid.

Frös in fisken för några dagar sen, tog fram den kl 12.
När den var sådär lagom halvfrusen skar jag den tunt. Att koka riset med allt vad det innebar, sköljningar, vinägerkok, avsvalning. Ja, drygt en timme tog det iaf.
Sen har jag köpt gari, ingefära som jag lagt i egen marinad.

Tog som sagt en hel del tid. Sen la jag upp det och började äta.

FY!! BLÄ!!
Smakade inte alls som den man köper. Aldrig mer hemlagad sushi!

1 kommentar:

Vissla sa...

Jag älskar också sushi men den jag har provat att göra hemma kastade vi bort pga smaken. Vad gör man för fel??? De säger att det tar 8 år att lära sig laga sushi ris??? Helena