07 december 2009

Hemmadag

Okej, nu är jag less! LESS!!
Rönnesuperjävla less..
Jag är ju bara sjuk hela tiden, vad fan är felet?

Hinner knappt bli frisk så får man ont i halsen, hostar så det smakar blod och vaknar av febersvettningar mitt i natten... Det är så jävla tråkigt!

Känner man sig det minsta småkrasslig ska man inte åka på jobbet. Lattemorsorna och portföljnissarna blir livrädda om man nyser eller snyter sig lite diskret. Det förstår väl jag, blir deras små knyten snoriga måste de vara hemma och VAB:a och vem vill det?
Det är bara att duktigt stanna hemma och bli frisk, och det är fan svårare än man kan tro..

Vad gör man när man är sjuk?
Jag har varit risig sen lördagförmiddag. Jag och Gustav såg på TV och onyttade oss lördagkväll, söndag var jag och Ch hemma och latade oss, såg på TV och drack te. Ch tvättade bort all tvätt igår, idag har jag hunnit rensa kylen och torka alla hyllor. Jag har vikt om alla tröjor i min byrå, har läst alla bloggar fyra-fem gånger, lagt "Idioten" ett tiotal gånger, rensat lite bland skorna, beställt julklappar till både mig och Christofer, jag har till och med bloggat.

Nu då?
Klockan är halv 2 och jag är så magiskt uttråkad. Vad gör alla arbetslösa hela dagarna? Hur står de ut?
Jag har vilat, jag har ätit värktabletter, jag har ätit en apelsin, jag har tagit hostmedicin, jag har druckit masor med vatten, jag har tagit en vitamintablett, jag börjar känna mig lite bättre.
Men vad tar man mot tristess?

Är dagens generation bortskämd? 100% intryck hela tiden, input, input dagen lång..
Kan-inte-sitta-still-måste-göra-nått.se

Det är som man har ett behov av att alltid göra nått bra. Jobba, träna, äta hälsosamt, städa tvätta. Man till och med planerar att ta det lugnt, "stress-fri tid". Ganska bisarrt.

Jag var på en föreläsning för någon månad sen där de pratade om längtan, att göra det man vill i livet. En sak jag minns från den föreläsningen var när de pratade om hur moderna människans vardag ser ut, och att det inte överensstämmer man vad som är hälsosamt.
De delade upp dygnet i 8-timmarsbitar, dvs 8 timmars sömn, 8 timmars arbete och 8 timmars fritid. Denna fritidsdel, hur förvaltar vi den? Vad ska den bestå av?
Enligt dem skulle dessa 8 fritidstimmar vara just fri tid, tid att göra saker man inte är bunden till, saker man faktiskt vill göra och inte måste göra.. Som läsa böcker, se på TV, umgås med vänner och familj..
Ser livet ut så? Vad är är riktig fritid, och vad är faktisklt arbete?

Ja, det blir väl att småstäda och torka skåpluckorna. Kalla det vad man vill, men att vila mer än jag redan gjort blir man knappast friskare av, snarare tokig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mormor rekomenderarar ett lätt handarbete Ingen stor jumper eller så utan en halsduk eller sånt.