29 april 2009

Människan går definitivt inte att lita på

Jag stör mig på en sak och har gjort det länge nu.
I tidningar läser man: "EU vill veta vem DU pratar med", registrering av samtal, SMS och mejl. "Kameran ser dig" Bevakad vart du än går. Integriteten hotad och bla, bla, BLA!
Det är ju bara bullshit!

Jag har inga som helst problem om någon läser mina mejl eller SMS, eller för den delen lysnar av mina telefonsamtal eller spionerar på mig via övervakningskamera: JAG GÖR JU INGET FEL!
Varför skulle jag oroa mig, jag har ju inget att dölja? Jag smider inga bombplaner eller terroristdåd, vill ni läsa skämtmejlen jag får av min mamma så fine, couldn't care less.

Min misstanke går ut mot alla som är så emot detta, vad har ni att dölja?
För det här tillvägagångssättet är ju framtaget för att förhindra brottslighet i planeringsstadiet, sätta dit dem som har något lurt på gång. Så länge man inte planerar nått fuffelns, vad har du då att vara orolig för?

Tanken att ett samhälles säkerhet går ut på att förlita sig på människan godhet är ju befängd, en naiv utopi. Världen är full av goda, ärliga människor, men det finns jävligt många rötägg också, och för att hitta dem måste alla luskammas, allihopa.

De samtal jag gör; till läkaren, till skatteverket, till min mamma, till min sambo, till min chef, alla är ofarliga, oskylldiga, helt orelevanta.
Vi är ändå så blottade idag, alla kan gå in på hitta.se och se vart du bor, vem du bor med och när du fyller år. Alla kan gå in på ratsit.se och skapa en gratis profil där du kan få reda på bland annat inkomst, personnummer, civilstånd och bolagsengagemang för svenska medborgare.
Så fort man tar Högskoleprovet, läggs allas resultat ut för allmän beskådning.
Alla 200 miljoner medlemmar på Facebook.com säger frivilligt upp sin anonymitet och delar med sig av bilder och fakta om dem själv.
Nyheten Twitter.com (sk. mikroblogg, där du dagligen med flertalet små rader dokumenterar vad som händer i ditt liv; ex. "Nu ska jag äta spagetti och köttfärssås", "Nu går jag ut med hunden", "Nu lyssnar jag på Rix på radion".) underlättar kontakten och samhörigheten med dina vänner, och kan vara väldigt utlämnande.
Är vi "skyddade" någonstans? Så fort vi lägger ut något på Blocket.se så ger vi en hint till tjuven vad vi har hemma av värde och ett telefonnummer, som med några enkla knapptryckningar ger namn och adress.

Så om EU vill kika på mina SMS (och alla andras för den delen) för att söka efter brottslighet, go ahead, be my guest.
Jag har inget att dölja.

4 kommentarer:

Hedgren sa...

Gud så härligt att någon äntligen skriver detta! Jag har precis argumenterat samma sak när det kom med FRA-lagen.

IPRED är dock en annan sak då det handlar om kommersiell vinning och inte folks säkerhet.

Bra skrivet hur som helst! :)

Anonym sa...

Jag vet inte jag. De som du säger känns tar som exempel är ju trots allt valfria saker man vill dela med sig av. Det som är skrämmande är ju att du inte kan välja att bli avlyssnad och det känns väldigt integritetskränkande. Om det nu fortsätter så här kommer vi till slut hamna i ett samhälle, där mer och mer av våra valmöjligeten och vår frihet försvinner. Du kanske skulle passa på att läsa 1984, för det är dit vi är på väg.

Hanna och Christofer sa...

Läst 1984, bra skriven bok. Tycker dock att Animal Farm är bättre.

Det finns såklart asspekter på allt integritetskränkande, men det som stör mig mest är att alla verkar tro att människan är god, och det tror jag verkligen inte.

Människan, i dagens civiliserade samhälle, gör så gott hon kan, men en viss mån av kontroll är definitivt nödvändig..

Anonym sa...

Okej, nu skrev jag ju inte direkt det här för att vi skulle diskutera vilka av Orwells böcker som är bäst kanske. Anledningen till varför jag överhuvudtaget nämnde 1984 var för att det är ett gott exempel på åt vilket håll vårat samhälle är på väg åt. Det är dags att sätta ner foten annars har vi snart inga friheter alls. Det här är bara ett steg i den dysantropi som vi kan komma att hamna i. Skärpning integritet är viktigt!