28 januari 2009

nostalgi

Imorgon, torsdag, ska jag hem till Piteå. Det ska bli skönt.

Idag har Christofer gjort något för första gången - han har klistrat ett frimärke på ett kuvert och postat det. För första gången!

Förundeligt tycker jag, är vi alltså barn av digitala åldern? Trodde vi var de som var födda precis innan. Alla hade inte mobiltelefon när jag var 15, alla hade inte internet i tonåren, man hade brevvänner - inte mejlvänner. "På min tid" så köpte man singlar när man hörde en bra låt, inte laddade ner den.
Funderade på en bekant dam i åttaårsåldern, jag funderar, har hon skickat mer e-post än "äkta" post?


Jaja, vem vet. Intressant iaf.

Fick en lite nostalgitripp på tal om brevvänner, och allt ledde fram till YouTube och jag hittade det här, hur underbart är inte det här?



Voxpop! Onsdagar, jag följde det slaviskt. Jag minns att jag hade ett VHS-band i bandspeladen och spelade in var enda låt jag tyckte om. Sen när bandet var fullt av musikvideor så spolade jag tillbaka, tyckte alla videor var gamla och tråkiga och började om :)
Det slår mig nu att jag ser att Henrik Olsson är gay, nått jag inte såg eller hade nån aning om vad det var när jag var 10. Märkligt.

Och såna här grejer:










Vilka nostalgitrippar! Lovely..

Och den här, det här är min barndoms bästa julkalender. -95 var den.

Jag måste fråga om det är nån som minns vad det program hette (jag vill säga att Martin Timell var programledare, eller kanske Ulf Larsson) när dom var hemma hos familjer (som fick åka därifrån) och kollade upp grejer, och sen fick familjen komma till programmet och svara på frågor typ: hur många är apelsinerna som ligger i skålen i köket/vad står det för årtal på tavlan i vardagsrummet/vilken färg är det på ramen runt bröllopsfotot i hallen? Sen (har jag för mig) fick dom en boll i ett rör för varje rätt svar dom hade.
Nån som minns? Jag kommer inte ihåg vad det heter men jag minns att jag kollade på det, och mitt liv är ärrat av det programmet för jag smygräknar blomkrukor i fönster och memorerar antal tavlor på väggen än idag.

Babben Larsson var programledare för nått annat på ettan också som jag tyckte om. Hmm, minns inte.

Här är ett litet roligt klipp från 1996, i Jeopardy, datorord är (den mycket futuristiska) kategorin.


Och till sist, vad vill den här liraren?!


/H

Inga kommentarer: