16 oktober 2008

Torsdag 16/10

Ja, det är sant som Helena säger, det viktigaste är ju att folk läser bloggen, det är trevligt att kunna dela med sig av sina upplevelser.
Men kommentarer är trevliga med, så man vet vem som läser :)


Jag och Chrisofer diskuerade mat igår, vad man äter här jämfört med hemma i Sverige. För min del så har bröd blivit rätt så oviktigt, äter nästan aldrig bröd. Ibland när man äter en macka på stan, men äter aldrig hamburgare (dvs inte hamburgarbröd) och det var längesen jag åt bröd till frukost, jag är helt enkelt inte sugen.
Inte heller kött har det blivit så mycket av (nöt och fläsk). Fisk har vi ätit nån gång och kyckling blir det rätt ofta, men hemma åt vi kött, medium rare med stekt ostronskivling och beasås. Det har jag inte ens blivit sugen på här.
Hemma mår jag dåligt på mjölk, men här kan jag dricka både mjölk och äta yoghurt utan problem, det är en annan flora på något sätt..


Det är så kul att handla mat på storköpen här, utbudet är stort och annorlunda, självklart finns deras monsterförpackningar av godis/juice/chips/kakor, men de är mer äcklande än lockande. Fast de är ofta utrustade med en frukt och grönsaksavdelning, och vi har spenderat många timmar kollandes på dessa, speciellt på de lite finare gourmetaffärerna som WholeFoods och Dean & Deluca. Om vi var miljonärer..... :)

Något som finns här i överflöd är inredning, tavlor, tapeter, möbler, saker jag vill ta hem! Som det ser ut nu så beger vi oss ner till Stockholm i januari, en lägenhet på Lurstigen 6 på 54 kvadrat för oss och Kumar och Kardes såklart. Jag har inte sett lägenheten än, men i mitt huvud har jag redan börjat inreda! Det blir mkt secondhand och blocket pga av budget, men det går göra på ett bra sätt och jag längtar.. Känsan att kliva in i en lägenhet, känna att "här bor jag" och att få göra det till ett hem, jag älskar den känslan!
Så alla som har prylar över, möbler de inte vill ha kvar, grejer de tänkte lämna bort, tänk på att det är jul snart *blink blink*
Man längtar hem efter alla man saknar, släkt, vänner, katter, men jag längtar till Stockholm också :)

Ja, tillbaka till USA och nu, något som man visste var stort här, men inte riktigt fattade hur stort, är Halloween. Det är redan överallt, och det är typ två veckor kvar.
Tänk er när julpyntet kommer i november till Coop och man tänker "shit, så mycke grejer, redan!, det måste vara helt störa summor som läggs ner på sånt här". Så är det är, gånger typ 400. Halloween tar över sunt förnuft, nästlar sig in överallt! Nyckelringar, ljus, förkläden, handdukar, tavlor, brödrostar, godis, bullpåsar, krukor, det finns pumpor överallt.
Och ändå har det inte ens nått sin kulmen än.. Många pumpor att vänta.


Att klä ut sig på Halloween är en hel industri här, många miljoner dollar som läggs ner på kostymer, peruker och smink varje år, men det är otroligt kul.. Vi har varit och spanat in lite kostymer, det finns verkligen allt, fantasin har inga gränser.
Jag har kikat på en kostym på K-mart, jag kanske går som pruttkudde. Underbart roligt!


Inte lika roligt om man ska ut på nattklubb senare, men man behöver då iaf inte fixa håret :)


Nu är det frukost som gäller, sen SoHo.
Kram!

/H

7 kommentarer:

Jenny sa...

Hejsan! Jag förstår vad ni menar med kommentarerna, jag har en räknare och jag har runt 15-25 träffar varje dag på min blogg, men aldrig en endaste kommentar. Jag tror du lämnade en en gång Hanna, men det är nog en av de få jag fått. Men som du säger, det viktigaste är ju att folk läser, eller egentligen är det väl inte superviktigt för mig iallafall, jag skriver mest för min egen skull. om sen folk vill läsa så... Hoppas ni har det fint på andra sidan pölen. Själv har jag snart bott i min lägenhet en halv vecka. Nu mat, uppackning och lite välförtjänt slappning framför TV'n. Puss o kram till er båda!

Anonym sa...

Håller helt med er, det är alltid himla kul att läsa de kommentarer man fått. Men det är inget överflöd precis för räknaren visar att många, många fler varit "på besök".

Anonym sa...

Hej
Jag kollar på eran blogg morgon och kväll. Ni skriver väldigt lättsamt och kul. Stundom blir jag väldigt avundsjuk på allt ni får uppleva, men jag tror jag skulle bli utmattad av allt utbud. Jag lessnar ju att gå på stan här hemma. Ha det gott.Mamma

Anonym sa...

ey, jag läser ju massor här!

min egen verklighetsflykt från jobbiga oslodagar=)

men nu är jag tillbaka i gbg!
aningen onykter.

puss

Lisa Amanda Selberg sa...

Vad ska ni till sthlm och göra? :)

Anonym sa...

Hej! Annika här! Farbror Lennarts sambo. Det är jättekul att läsa Er blogg samt lärorikt, skulle gärna vilja göra som Ni några månader, det känns dock som att man tjuvlyssnar pga av att vi inte känner varandra.
Älskar Ert prat om mat såååå......
*Hale and Hearty Soups, 54th Street+ Lexington.
*Bouchon Bakery, 10 Columbus Circle (ska visst ha fantastiska billiga mackor)
* Lunetta, Good Italian food. Lätt att få bord, 920 Broadway(www.lunetta-ny.com
* Crumbs, 1371 Third Av. De ska ha fantastiska cupcakes. Gå dit och ta en Kahlúa minicupcake för mig och Lelle.
Ha det så kul! Anka

Anonym sa...

Hallo! Hoppas ni har det bra, verkar ju så iallafall.
Att Halloween kommit två veckor innan verkar inte vara så överdrivet tidigt när det gäller USA. Men när jag nu här om helgen var på ÖB och DollarStore upptäckte jag till min förvåning att julgrejer i stora drivor redan infunnit sig i dessa butiker.. Känns en aning kryddat med tanke på att vi är i Sverige, i Piteå i mitten av oktober.
Vart är denna värld på väg?

Hur som, ni verkar iallafall trivas som fiskar i vattnet när Lubbe hänger i skivaffärer, och Hanna i oändligt många klädaffärer. Har ni plats för att som ska hem?:)
Njut nu av tiden som är kvar! Kommer nog bara swischa förbi:)


/Co-worker.