25 september 2008

Dagens bravader



Idag har vi besökt Ground Zero, platsen där World Tradde Center var beläget för drygt 7 år sedan.Det hela känns som en enda stor byggarbetsplats, det såg inte alls ut som jag väntade mig.
Jag förväntade mig en stor marmorplatta, nått tänt ljus, kanske en blomma och minst ett bibelcitat. Nada.


När man går runt på södra delen av Manhattan så blir man rätt förbluffad av hur mkt man kan göra med sån liten yta, byggtekninken är verkligen fullt utvecklad och använd här, husen når himlen nästan överallt.


Och så mitt i allt, en tom yta stor som en fotbollsarena.
Det känns märkligt att tänka sig att det faktiskt stod två gigantiska byggnader här, och på nått sätt så blir man lite sorgsen. Jag har aldrig sett husen, bara på bild, men man känner direkt att nått saknas, som att en del av kroppen opererats bort.


New York är lite som en superhjälte, med alla dessa superegenskaper. Husen är på riktigt så höga som man tror, alla stressar så mycket som man har hört, taxibilarna är överallt, man hör sirener var femte minut och Empire State Building och Chrysler Building måste bara finnas där, nånstans i bakgrunden.


Det känns som att WTC var en sån egenskap, "typiskt New Yorkig".
Konstigt, men det är svårt att greppa när man inte sett den.

Sen efter WTC drog vi oss upp mot Union Square där vi åt på Whole Foods.... Åh, Whole Foods, det förtjänar ett eget inlägg för sig självt.

Hela affären är gigantisk, ligger mitt vid Union Sq. Allt är organiskt, hälsosamt, helylle.. Grönsaker, frukter till oändelse, allt superfräscht. Färsk fisk, kött, ostar, kaffe, juicer, bär, allt! Och allt är organiskt.
På mittenvåningen finns en lunchavdelning, man tar en bytta och plockar det man vill ha, sallader, indiskt, thai, kinesiskt, från alla delar av världen.
Sen går man till kassan (hightech-system som swischar fram människor till 50 olika kassor på löpane band, det är bara att vänta på rätt färg och nummer) och väger in det. Sen kan man ta med maten upp på övervångingen och luncha där, kanske men en nygjord smoothie?

Det låter som jag hypar stället, men en Piteå-tjej som jag blir lätt imponerad av sån tillgänglighet och sånt utbud.


Kring 6 gick vi och såg på bio, vi såg "Burn after reading". Vi tog varsin medium soda (drygt 1 liter) och så delade vi på en large popcorn (2,5 liter).
Det är så jävla mycket popcorn!

Filmen var iaf bra, bröderna Cohen har gjort ett rätt bra jobb faktiskt, Brad Pitt gör en superroll..

En kille kom fram till oss och bjöd in oss på en förhandsvisning av filmen "Soul Men", den sista filmen som Bernie Mac gjorde. Den kommer inte till biografer förän 7 november, men vi ska se den imorgon, gratis :) Det är det bästa med New York, allt är möjligt när som helt överallt.



Allt fler kvällar har den här synen blivit väldigt vanlig, Christofer slappar i soffan med datorn i famnen. Jag måste förhandla för att få läsa min mejl :)





Men jag ska inte klaga, jag har Allure, Sex and the City och jordgubbar.



Jo, om ni har tid får ni jättegärna kommentera i bloggen! Att läsa små meddelanden från omvärlden känns riktigt trevligt, bara för att läsa vad som händer.
/H

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Verkar som jag oxå skulle kunna vänja mej med ert levene. Mycket att se och många intryck. Skulle nog sakna tystnaden. Här är det dock mycket vacker ute i naturen, otroliga färger och frisk, härlig luft. Livet lullar på som vanligt här i Svedala Piteå. Ska på körövning ikväll. En ny sak idag har åkt buss för första gången. Mamma

Vissla sa...

Hej på er over there!
Usch vad jag är avundsjuk på er som får vara i NY så länge. Om ni har möjlighet är på ett ställe som heter Oysterbar. (vet ju inte om det finns kvar men det var väldigt känt iaf) Det låg nere underjord i en tunnelbanestation om jag inte minns fel. Beställde gratinerade ostron som var superba.... Ha det skönt och strosa på. Helena

Andreas Ölund sa...

Galet vad ni får VIP-behandling! :)
Blir så avundsjuk. :D Kram!