29 januari 2012

Nä jag vet inte riktigt..

Det här med twitter, vet inte riktigt.. Jag har ett konto på twitter men det är aldrig använt. För er som inte vet vad twitter är kan jag berätta att det är som en mikroblogg, man skriver små, korta texter (max 140 tecken eller nått sånt) om vad man gör eller tänker, så kan man följa andras tweets och allt hamnar i ett flöde på sidan, du ser vad dina vänner gör och tänker på, typ:
AnnaAndersson: är och shoppar nya strumpor.
PellePersson: nån som vill följa och fika?
NisseNilsson: funderar på att åka utomlands, kanske dubai.. nån som varit där?
osv, osv..
Sen kan man koppla detta till sin facebookprofil, till din hemsida eller blogg. Du kan mobilblogga, mobiltweeta, mobilfacebooka. Alla kan hela tiden veta vad du gör, vad du tänker, med vem du är och vart du är. Om du vill.
Du kan maila vem du vill, du behöver aldrig ringa ett telefonsamtal mer utan allt kan ske mailledes, i samma informationstakt som ett samtal. Eller varför inte ett sms, snabbt informationsbyte. Vill du dessutom förmedla en känsla kan du lägga till en smiley.
Och det här med google. Google vet allt, du kan fråga vad som helst, svaret har du inom nån millisekund. Vem behöver tänka eller fundera? Kunskap finns på google. Google vet vad du gör, google minns vad du söker efter och märker vilket mönster du lever efter, vad du är intresserad av och vilken livssituation du har. Googlar du mycket om thailand, valuta, vaccin, solsemester, fritidsresor, phuket, osv, så ska du se att reklamen som finns runtomkring dig på hemsidor du ofta surfar på kommer innehålla diverse reseerbjudanden och rabatter på hotell och bungalows.

Inget ont om google, mail, facebook och internet egentligen. Jag är glad att det finns och jag är inte motståndare på nått sätt.. men jag känner att det står mig upp till halsen. Ibland känner jag att jag inte har någon fri vilja, att allt detta bara har tvingats på mig och att jag inte kan välja bort det.
Jag vill att Vilma ska växa upp och veta att internet är en del av verkligheten, inte hela verkligheten.


Jaha, då har man väl officiellt blivit gammal :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte gammal utan sund i tanken Mormor