28 april 2011

Livets ironi

Okej, såhär är det.
I tisdags vaknade jag prick kl 7 av ett jävla oväsen utanför huset.
Byggljud från en sån där jättestor maskin som slår ner plåtpelare i marken. Fy tusan vad det levde om, hela dagen med ca 10 min mellanrum. Till kl 18.
Samma sak onsdagmorgon, 06.59 började det. Det spelar ingen roll om man stänger alla fönster och dörrar, drar kudden över huvudet och sjunger en sång högt för sig själv. Ljudet hörs genom ALLT.
På eftermiddagen hade det kommit upp lappar i trapphuset om att dom precis startat ett bygge som lär pågå hela sommaren. Kul.
Jag har fixat en bild så ni ska se vart dom bygger kontra vart vi bor.








Blåa ringen är vårt hus, med trappuppgången närmast gamla fotbollsplanen (röda ringen), där då bygget pågår. Det är 100 meter från vårt hus. Och vi har alla fönster och balkongen ut mot Becksjudarvägen.
Inte för att det spelar någon roll vart fönsterna är, hackandet hörs ända ner i skyddsrummet.
Det känns ju lite surt. Det går inte sova längre än till kl 7, det är svårt att vädra om man vill se TV för man hör inget. Att låta bebisen sova på balkongen är helt otänkbart.

Å andra sidan, om barnet lär sig sova i sånt här oväsen så kommer han/hon kunna sova precis vart som helst. Och bebisar brukar ju, som jag förstått, vara rätt duktiga på att stänga ute ljud när de sover.
Christofer kan sova ståendes, sittandes, i vatten, på balkongen, under bordet. Han lär inte ha problem med sömn/ljud.
Själv är jag kinkig som en sparv. Det ska vara knäpptyst, svalt och kolsvart för att jag ska kunna sova. Det ska dessutom vara natt. Att sova på dagtid har hänt mig max 5 ggr senaste året, och då har jag ändå varit gravid! Jag är inte byggd för att sova när solen är uppe.
Dag = arbete. Natt = sömn.

Så hur ska detta gå? Lite jobbigt att man inte hade en blekaste aning om att det skulle byggas nått så stort så nära just nu.
Inte för att det går göra nått åt, det gäller att gilla läget helt enkelt. Förhoppningsvis så behövs det inte fyra miljarder stålpinnar i marken, och som jag lite vagt förstått efter lite googlande så tror jag att själva huset byggs någon annanstans och bara "placeras" här, på grunden. Kanske, om jag inte fattat helt fel.

Jaja, vad ska man göra?
Det finns ju som sagt en del positiva aspekter med detta. Barnet lär sig sova i högljudda miljöer, min kropp kanske tvingas lära sig ett nytt sömnbeteende. Dessutom är det ju positivt att vi inte försöker sälja lägenheten just nu, tror man fått betydligt mindre om man sålt just under en byggperiod.

Men kanske det bästa av allt... Vet ni vad dom bygger?

En förskola!

Även om det kanske inte blir aktuellt att vårt barn ska gå på just den förskolan så kommer det ju iaf att finnas en nybyggd lekpark att tillgå eftermiddag/kvällstid VÄLDIGT nära!
Plus att värdet på lägenheten (och hela området) säkert går upp. Förhoppningsvis.

Det är en passivhus-förskola som byggs. Som jag förstått så är det energisnåla hus som byggs för att ta vara på den naturliga värme som finns. Typ. Läs mer här.

Så trots att, väldigt positivt!


Inga kommentarer: