21 februari 2011

Min nya näskompis

Jag har skaffat en NoseBuddy. Det är en fallosliknande kanna som man fyller med 37-gradigt vatten och salt (med ett medföljande mått). Så blandar man ihop det så saltet löser sig och då blir det här vattnet isotoniskt, dvs samma salthalt som kroppen har (tex tårar).
Man ställer sig över handfatet, håller pipen mot ena näsborren, lutar sig frammåt och vickar huvudet lite. Sen rinner vattnet in genom ena näsborren, genom hela nässystemet och ut genom andra näsborren, medan man andas som vanligt med munnen.

Jag är dörädd för vatten och att dyka och få kallsupar, så jag var rätt nervös när jag skulle prova första gången men det gick fint. Man känner liksom hur man ska göra...
Jag som har kroniska besvär av ett tidigare Nezerilberoende (för 7 år sen) kan inte andas med näsan när jag sover. Graviditeten har inneburit svullna slemhinnor i näsan och sår och blod och sånt.
Nu sköljde jag näsan igårkväll precis innan jag skulle sova, och det var en helt ny upplevelse; att kunna andas! Det rensade ut snor och slem och smuts och fan och hans moster. Jag kände mig ren, frisk och helt klar i skallen.

Jag rekommenderar starkt att man ska prova en sån här, finns på internet och på hälsokostaffärer, de finns i olika varianter och fabrikat, min heter NoseBuddy och ser ut såhär:



Inga kommentarer: