26 januari 2011

Graviditetssymptom

Förutom de uppenbara (foglossningar, bäckensmärta, stor mage som är ivägen) har nu en del gamla bekantskaper börjat dyka upp igen. De symptom som var väldigt tydliga i första trimestern försvann i andra, men har nu gjort entré igen.
Helt omänskligt trött (kanske för att mina järndepåvärden låg på 24 i vecka 9 och mest troligt ligger på -57 just nu), lite lätt gråtmild och sjukligt välorienterat (och känsligt) luktsinne.

Just det där med luktsinnet är så påtagligt, jag känner alla dofter och odörer vare sig jag vill eller inte. Jag låg i soffan och Kardes låg 4 meter bort på mattan och tvättade pälsen, och hans kattandedräkt stack i näsan på mig. Jag var tvungen att schasa bort honom..
Men värst är nog ändå tunnelbanan och alla de stanker och andedräkter man möts av där. Cigarettandedräkt och bananandedräkt hör till de värsta. Men värst av allt, utan något motstånd, är kaffeandedräkt. Det tycker jag är oerhört vidrigt i vanliga (ickegravida) fall, kan inte ens börja förklara hur äckligt det är nu.
Jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort och lär aldrig göra. Bittert och beskt och fan vet allt. Men jag tror inte att kaffedrickare störs av andra kaffedrickares obarmhärtiga orala stank.. Hemmablind är väl rätt ord.
Mina råd till alla kaffedrickare; borsta tänderna efter varje kopp, tugga tuggummi eller läkerol och GE FAN I ATT ANDAS PÅ MIG I TUNNELBANAN!!!

Så, då har man förmedlat det budskapet. Breath on me and I piss on you.

Har testat mitt järndepåvärde, får svar om några dagar, men jag bör äta järntabletter nu när det bara är 15 veckor kvar. Ska ge Niferex en chans till. Wish me luck.


1 kommentar:

Vissla sa...

För mig har ju luktsinnet legat på en konstant hög nivå sedan min graviditet. Ibland känner jag mig som en stövare när resten av familjen inte känner samma starka dofter som mig! Ett tips som hjälpte mig med blodvärde: köp mörka torkade aprikoser på hälso-kost. Det fick mitt blodvärde att öka markant// Helena