11 december 2010

Just nu

Det händer grejer i kroppen. Jag känner mig verkligen inte så stor, jag hade förväntat mig att vara betydligt större vid det här laget men man ska nog bara vara tacksam för det och att man inte gått upp spec mycket i vikt.
Men förändringar är det, och det har liksom spurtat till lite de senaste dagarna och hänt en hel del.
Jag känner livmodern, precis under naveln är det hårt och jag kan på ett humm uppskatta hur stor den är. Tydligen har den växt så den trycker mot kissblåsan för jag springer och kissar tusen gånger per dag/natt. Sen så buffar det på där nere, småpuffar då och då, mest på morgonen när jag åker tunnelbana. Men när man ligger i soffan och känner en spark och lägger dit handen för att känna så slutar den. Retstickebebis!

Jag skippar Niferex för nu och tar istället 4 Hemofer med ett stort glas juice. Mår inte alls illa och känner mig piggare så det får duga.
Värmedynan har blivit min bästa vän och det funkar rätt bra att sova efter att man grillat höfterna med den, i natt sov jag från 22-08.30.

Jag är inte sugen på någon speciell mat, jag äter vettigare än förut fastän jag inte anstränger mig för att göra det. Det blir sallader och fisk och vanlig mat som spagetti och köttfärssås, med rivna morötter till. Jag är sugen på att äta nyttigare...
Choklad, chips och annat onyttigt kan jag bli sugen på, men efter 2 minuter är jag less och inte alls sugen längre. Har slängt en del chips för att de stått framme i över en vecka och blivit mjuka. Har haft en chokladkaka i kylen sen i oktober som är orörd.

Frukost är mitt viktigaste mål mat, oavsett som det är en brakfrukost eller en liten skorpa med smör på. Nått måste ätas innan jag går hemifrån, annars kräks jag helt sonika på gatan.

Vissa saker får man inte äta som gravid, saker som jag naturligtvis är vrålsugen på. Gravad lax (som varit vakuumförpackad), mögelostar och parmaskinka. Andra saker som surströmming och sushi ska man vara försiktig med, men får äta (vilket jag med glädje gjort).
Men just mögelost och gravad fisk/kött är inge bra, pga listeriarisken. Tydligen insjuknar 20 svenskar/år, och om någon av dom är gravid kan (eventuellt) fostret ta skada. Stora odds man har att brottas med ;)
Sen är man ju självklart sugen på rött vin och när vi var hos Dave och Johanna så smakade jag en ljuvlig Ripasso (men spottade varje klunk). Fick smaken utan att få i mig alkoholen.

Jag ska (om det går) jobba fram till sista april, sen är det slut på knegandet ett tag.

Nu vaknade Christofer så jag ska passa på att kramas lite innan han åker till jobbet :)

Inga kommentarer: