19 mars 2009

Nacka News

Ch jobbar hela dagen, från tidig morgon till sen kväll, kommer hem kring halv 1 oftast.
Det blir ganska långtråkigt om man inte har något att göra, pratar med sig själv för det mesta. Att hitta på saker går ganska bra, hittar små projekt att ta hand om hela tiden; köpa ost, fixa ny tvål, dammsuga, hitta en smart väg att gå till Nacka Forum. Ni vet, stuff.. :) Det som är tråkigt är ju att man inte träffar andra människor. Ingen mänsklig kontakt.

Men Sthlm är inte små hemskt längre ändå. Nacka är fint, det är en småstad som ligger nära en storstad. Det finns fin natur och trevliga ställen att promenara till.. Inte som Pite såklart, men faktiskt inte så illa :)
Jag är så velig, ska jag stanna här över sommarn? Jag kan ju säkert få serveringsjobb sommarsäsongen och det vore ju trevligt att stanna här med Christofer, men samtidigt så saknar jag Piteå och vill gärna spendera sommaren där med underbara arbetskamrater, familj och en alldeles speciell Lisa. Det lockar starkt alltså, Piteå är underbart på sommaren.
Vel vel vel vel. Jag bestämmer mig snarast, ska bara vela lite.

I närheten av Finntorp ligger Sickla Köpkvarter som ikväll hade invigning av sin nya expandering av gallerian (nu är hela köpcentret lika stort som typ 5 Piteå-Gallerior). Massa erbjudanden, bla på Vero Moda där de reade ut jeans för 300,-.
Jag investerade i ett par, för mina andra jeans (de enda byxor jag använder) gick sönder idag. Gick sönder! Jag har använt dem mycket, men att jag skulle nöta sönder ett par byxor förvånar mig.
Men samtidigt inte, jag har använt samma byxor många många dagar nu, har inga andra.

Jag har alltid varit intresserad av kläder, skor och smink. Gillat att fixa till mig och shoppa. Girly ut till fingerspetsarna.
Det var länge sen nu. I och med att min ekonomi varit värre än Islands senaste halvåret har det omöjliggjort shopping och impulsköp. Istället har det varit planerade inköp och prioriteringar på annat.
Jag har inte köpt kläder eller skor sen i USA. Jag har inte kunnat och faktiskt inte velat..
Jag har knappt varit in i en affär, jag tycker inte att jag har så mycket där att göra.
Vad behöver vi egentligen? Kläder, nya skor, parfymer? Nej, men mat och förnödenheter.

Jag har promenerat genom den nya gallerian idag och såg massor med shopping-freaks, latte-mammor och lyx-konsumenter. Vad köper de? Lycka? Välfärd?
Okej, jag är inte pretto och skenhelig. Hade jag också massa pengar skulle jag säkert köpa en massa saker, knappast skänka pengarna till välgörenhet eller annat som man borde göra.
Men jag går förbi dessa människor (läs kvinnor) och avundas dem inte. Troligtvis har de kläder hemma till oändlighet, garderoben måste utökas (vilket leder fram till ännu fler i-landsroblem; köpa nya ikea-garderobssystem, större lägenheter, etc).
Jag har kläder (förutom jeans, men det är ju löst..). Självklart vore det roligt med nya kläder, men jag behöver inga kläder.
Jag kommer inte ihåg om det är mormor eller mamma som upprepat (tjatat) mantrat: "Köp inte det du behöver, köp bara det du inte kan vara utan."

Hade jag ett fast jobb och en lön skulle jag spara pengarna. Till sämre tider, när de behövs.
Såg Lyxfällan nu ikväll, ett pucko till karl som hade utgifter på 23 000kr i månaden, men fick bara in 13 000! Hade en skuld till mamma och pappa på 25, bodde hemma, svindyr bmw och när pengarna sinat i slutet av månaden hade han tagit resten på kreditkortet. Vem fan uppfostrade honom?!
Lev inte över dina tillgångar. Fattar man inte att man inte kan ha en lyxbil till den livsstilen?
Är man så stoppa-huvudet-i-sanden-strutstänk att man inte förstår att det inte funkar så. Låtsas inte som att du har nått jävla lyxliv och kan glida runt i din bmw om du inte har råd att flytta hemifrån i vuxen ålder! Vem tror du att du är/försöker vara?
Jag blir så irriterad! Man sparar, kämpar, strävar efter en sorts livsstil - det kan vara ett stort hus, resor, lyxbil, nya kläder eller vad som helst - det kommer ju inte automatiskt.


Och nej, jag är inte i nån fas, revolt mot kapitalismen-skit, sånt tror jag inte på. Jag tror på individualism, alla är olika med olika behov och drömmar, och olika kapacitet att sträva efter dem.
Jag vet av egen erfarenhet att jag handlar för att få en rush, äga äga äga, något nytt ligger i min nya fina påse med fint namn på, fyller ett litet hål för ett litet tag.
Sen så kommer man hem och tar upp klädesplagget ur påsen, använder det nästa dag, tvättar det, hänger det i garderoben och vips! så betyder det inte längre nått speciellt, det är enbart ett tygstycke som kostat dig pengar du inte behövde göra av med.

Det är roligt att shoppa om man behöver något, och länge velat ha något. Men all annan shopping, vad är det? Utfyllnad?

Okej, för att väga upp det här vänster-bushwoman-inlägget tänkte jag nämna lite saker jag gärna skulle köpa.
-Ett par skor jag känner mig fin i. (Skor som ägs för tillfället: Nike löparskor, skinnstövlar som är fina men inte fest, samt ett par mockakängor från Kupan.)
-Underkläder. Mina trosor skriker: hej, vi var svarta nu är vi gråa! Varför struntar man så lätt i att uppdatera underkläderna?
-En mössa. Jag promenerar varje dag, får ont i öronen så fort det blåser mer än 0,2 m/s.
-Ett par jeans till. (det skulle vara trevligt att varva)
-En väska (min "trunk" är lite för stor och praktisk, rymmer ett tält samt en mindre hund. Skulle vilja ha en handväska, size 8 tennisbollar.
-Kanske en tröja med lite färg, min garderob går i svart-grått-brunt-svart-urtvättat svart.
-Ett bra jogging/promenaddress, det jag har nu är, inte helt oväntat, urtvättat och slitet.

Sen finns det en lyx-sak som jag drömmer om; jag skulle vilja klippa mig och färga håret hos en frisör. Jag har aldrig färgat på salong tidigare och det är snart ett år sen jag var hos en frisör.
Mitt hår gråter av tråkighet, det är inte specellt slitet men bara tråkigt. Det hänger där som en blöt katt.
Jag längtar efter den där glamorösa känslan man har när man en fin frisyr som passar en perfekt.. Men men. Jag behöver inget, men man kan ju önska :)


Vad händer hos alla andra?
/H

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kom hem i sommar Hanna :) Pite är fint, och vilka trevliga arbetskamrater sen :P

Anonym sa...

Har alltid vetat att vi har en underbar dotterdotter.

Anonym sa...

jo, pite kommer att vara the place to be i sommar!! vi ska hitta pa massa kul! jag har en oandlig plan-lista och behover din hjalp!

sommar-pite hej hej sommar-pite!
(?!)